GIGI PATAH AKIBAT GASTRIK GERD

GIGI PATAH AKIBAT GASTRIK GERD

GIGI PATAH DAN RAPUH?? MUNGKIN ANDA ADA GERD!

 

 

Masalah oral seringkali di kaitkan dengan masalah penjagaan gigi. Tapi ada dikalangan pesakit gigi yang memang menjaga kebersihan gigi, tapi masih mempunyai masalah kesihatan oral yang kronik. Salah satu puncanya mungkin disebabkan masalah usus terutamanya gastrik dan gerd.  

 

Bakteria H. Pyalori adalah bakteria yang sering  menyebabkan masalah gastrik. Sifatnya yang suka “memakan” mukosa pada dinding usus menyebabkan ulser dan luka pada dinding perut, selain itu, HP juga boleh merebak ke bahagian mulut dan menyebabkan masalah ulser mulut dan kerapuhan pada gigi, gejala yang kronik boleh menyebabkan gigi patah dan lidah berwarna hijau atau hitam!

 

Ketika gerd berlaku, acid perut akan naik kerongkong dan sebahagian akan terkena mulut. Keadaan yang berterusan boleh menghakis permukaan gigi dan lidah, menyebabkan gejala gigi rapuh dan patah. Nafas juga akan berbau busuk.  

 

Rumusannya, kalau anda bermasalah pada bahagian mulut tapi selalu jaga kebersihan, kemungkinan besar usus atau perut anda bermasalah. 

 

P/S:  JIKA ANDA MENCARI PENAWAR SEMULAJADI GASTRIK/GERD TANPA BAHAN KIMIA BOLEH TEKAN LINK DI BAWAH. 

⬇⬇⬇⬇⬇⬇⬇⬇⬇⬇⬇⬇⬇⬇⬇⬇⬇⬇⬇⬇⬇⬇⬇⬇⬇⬇⬇

SIHATRIA.COM

 

 

Rujukan :

 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5308132/