Apabila Perut Berbunyi

Apabila perut berbunyi

 

Amin bukan nama sebenar mendapati perutnya berkeroncong amat kuat. Dia amat risau. Jadi dia minum segelas air dan makan sekeping roti. Dia menjangkakan perutnya lapar.
 

Selepas  makan dan minum bunyi perut serta merta hilang. Sebenarnya amin baru terlepas satu manfaat semulajadi dari badan.
 

Apa yang amin terlepas? Sebenarnya semasa perutnya berkeroncong, ususnya sedang di cuci. Bila kita makan atau minum sbb menyangkakan bunyi itu ada sbb lapar maka proses pembersihan akan di hentikan serta merta sbb nak bagi laluan pada proses penghadaman.
 

Biasanya pembersihan akan dijalankan semasa perut kita kosong. Disebabkan proses paristalsis yang sedang berlaku, kita memikirkan perut kita lapar sebab berbunyi kuat dan berkeroncong.

 

Kesimpulannya, kalau perut berbunyi pada waktu malam dan rasa sedikit lapar, baik kita tidur terus sebab masa tu proses pembersihan usus sedang berlaku. sebab tu pagi keesokannya kita dapat membuang dangan lancar. 

 

Kalau ada masalah gastrik pula lain keadaannya. Perut berkeroncong akan menyebabkan pergerakan pada perut dan akan berasa sakit bila pergerakan tu berlaku pada tempat luka ataupun ulser. 

 

Jadi amalkan pemakanan yang tinggi anti oksida utk menyembuhkan luka perut . 
 
Semoga Bermanfaat, Sila Share

Ada masalah usus? klik disini https://lihi2.cc/BZbwT